O nouă săptămână, un nou blog tour dedicat literaturii crime. De data aceasta ne îndreptăm atenția asupra romanului Aplicația, recent apărut la Editura Lebăda Neagră. Acesta este cel de-al doilea volum tradus la noi de la scriitorul german Arno Strobel, primul fiind Offline. Din câte am citit, se pare că aceste două cărți merg cumva pe același tipar și se folosesc de puterea pe care tehnologia o are asupra noastră și felul în care ajunge să ne controleze.

Aplicația are toate ingredientele unui thriller captivant: o intrigă solidă, personaje puternice și capitole scurte și alerte. Ca protagonist îl avem pe Hendrik, medic de succes, pe cale să se căsătorească pentru a doua, și ultima dată, speră el, cu Linda. Aceștia sunt întrerupți din timpul unei cine romantice de un apel de la spital, unde Hendrik este chemat pentru o operație de urgență. Pleacă în mijlocul nopții, iar atunci când revine acasă, puțin după ora patru, Linda e de negăsit. Nici nu se pune problema ca femeia să plece fără să îl anunțe, așa că alertează poliția. Aceștia, cum nu este nici un semn de intrare forțată, iar din dulap lipsește valiza ei, cred că Linda pur și simplu a plecat de bunăvoie, poate nedorind să se mai căsătorească cu Hendrik. Cu toate că stă să se gândească de două ori la această ipoteză, Hendrik o respinge, simțind el că ceva nu este în regulă.

În joc intră aplicația Adam, o tehnologie avansată menită să ușureze viața cumpărătorilor. Tot ce trebuie să faci este să o instalezi și ea îți va ghida totul prin casă, iar controlul îl ai pe deplin ca administrator, direct de pe telefonul mobil. Hendrik și Linda s-au bucurat de ceva timp de această aplicație, dar uite că acum, în cel mai crucial moment, Adam se dovedește a fi inutil. Sau oare chiar aplicația are ceva de-a face cu dispariția Lindei? Asta puteți afla dacă citiți romanul lui Strobel, normal.

„Linda dispăruse și, dacă voia s-o găsească, trebuia să ajungă la originea acestor întâmplări stranii. Chiar dacă cercetările lui puteau fi periculoase, viața lui era oricum întoarsă pe dos și, dacă Linda nu mai apărea, oricum n-ar ști cum să meargă mai departe.”

Pentru mine acest roman a început mai lent, în ciuda capitolelor scurte și rapide. Mi-a luat ceva timp să mă obișnuiesc cu stilul germanului, dar odată ce am intrat în poveste, I was hooked. Ceea ce deosebește acest roman de un thriller obișnuit este chiar motivul central al cărții, aplicația ce în loc să ne ușureze viața, ajunge să ne controleze cum vrea, ba chiar să ne amenințe existența. Nu vreau să vă dau mai multe detalii, cert e că nu ai cum să nu citești cartea cu un nod în gât, gândindu-te că societatea noastră este tot mai dependentă de tehnologie, toate datele noastre fiind stocate online. Deja au loc atâtea furturi de date, și probabil că scenariul imaginat de Strobel se și întâmplă deja, undeva în lume, la o scară mai mică sau mai mare.

Citiți cartea dacă vă plac thrillerele alerte sau dacă sunteți interesați de un astfel de scenariu plauzibil. Dar vă dau un singur sfat – nu citiți cartea seara, pentru că orice scârțâit o să vă facă să tresăriți. Odată terminată lectura cărții, cu siguranță o să verificați de mai multe ori dacă ușile sunt încuiate, iar internetul telefonului oprit.

Aplicația de Arno Strobel a apărut în traducerea Andreei Scrumeda în colecția black spot la Editura Lebăda Neagră și este disponibil aici.

Romanul se bucură în aceste zile și de un blog tour printre cititori înfocați de mistery & thriller, așa că vă invit și pe blogurile lor pentru a putea citi și părerile lor cu privire la carte: Literatura pe tocuriBiblioteca lui LiviuCărțile mele și alți demoniAnca și cărțileAnologii-Antologii și Citește-mi-l.