Prima oară când am devenit conștient că există o confesiune numită scientologie a fost la vizionarea unui reportaj despre Tom Cruise, unde se amintea că la nașterea soției lui, Katie Holmes, actorul ar fi mâncat placenta bebelușului lor și cordonul ombilical. Dovada că dacă vrei să reții ceva despre vreo chestie care altfel nu te-ar prea interesa, trebuie să fie cuprinsă într-o poveste șocantă sau măcar cât de cât neobișnuită. Stefan Malmström, un fost jurnalist de știri care a lucrat pentru serviciul național suedez de radiodifuziune Sveriges Radio, precum și pentru postul de televiziune TV4, în prezent consultant, lector și scriitor, pare să cunoască bine rețeta asta. El are istoria sa personală despre subiectul pe care îl tratează, dar nu o trântește documentaristic, riscând astfel să atragă prea puține priviri asupra primei sale cărți publicate, ci o introduce într-o intrigă de thriller nordic noir, așa cum așteaptă publicul de la un autor scandinav. Încă de la o vârstă fragedă, manipulat fiind, Stefan Malmström s-a alăturat Bisericii Scientologice din Hässleholm, un orășel din sudul Suediei. Reușind să înțeleagă la timp sistemul amăgitor organizat în cadrul așa-zisei neo-religii, a simțit nevoia să tragă un semnal de alarmă, prin expunerea acestuia în toată absurditatea sa periculoasă. A conceput totuși volumul Kult ca pe un roman investigativo-detectivist plin de tensiune, unde momentele îngrozitoare reale din viața autorului, care s-au petrecut în cadrul Bisericii Scientologice, sunt inserate în scenariul unei anchete criminalistice ficționale spectaculoase. O fetiță de patru ani și tatăl ei sunt găsiți fără suflare în orașul suedez Karlskrona, iar poliția stabilește rapid că a fost vorba despre o crimă familială, urmată de sinucidere, o tragedie ce nu mai necesită alte cercetări, mai amănunțite. Luke Bergmann, un fost infractor, bântuit încă de trecutul său violent, crede însă că oamenii legii se înșală. Viktor, bărbatul decedat, era prietenul său cel mai bun, iar Luke este convins că acesta n-ar fi recurs niciodată la un asemenea gest abominabil, știind cât de mult își iubea fetița. Când și alte cadavre sunt descoperite, Luke devine tot mai sigur că morțile dubioase sunt provocate de un ucigaș in serie. De unul singur, el pornește propria anchetă, una care îl va purta cu zeci de ani în urmă, spre informații despre implicarea prietenului său într-un cult religios. Secrete întunecate sunt dezvăluite, în timp ce Luke se luptă să-și țină îngropați propriii demoni. Iar când detectivul de circumstanță se trezește el însuși în pericol de a fi asasinat, căutarea adevărului devine o luptă disperată pentru supraviețuire. Poate Luke să facă dreptate pentru Viktor și fiica lui, să demonstreze că cel mai bun prieten al său nu a fost un criminal, sau umbrele trecutului îl vor copleși? „Se gândi la Jörgen Gustafsson, nebunul care îl mutilase în acea seară de iarnă, în apartamentul din Kungsmarken. Ce ghinion avusese! Cum mama dracului ar fi putut să știe că mama fetiței era sora celui mai dement psihopat din întreaga regiune sudică din Suedia, membru al unei bande de motocicliști infractori? Un nebun nemilos. Nu avea să uite niciodată căutătura lui Jörgen Gustafsson, acea namilă care se plantase în fața lui în casa scării atunci, în miez de noapte. Era imens. Nu era musculos neapărat, ci pur și simplu mare. Înțelesese repede că tipul ăsta putea face orice fără să ezite câtuși de puțin.” Kult este un roman dual, în care beletristica mystery–thriller se combină captivant cu documentarul avertisment, un volum manifest și o istorisire care te ține cu sufletul la gură, prin descrierea unor evenimente șocante, ce par cu atât mai tulburătoare, cu cât au în spate mărturisirea cuiva care a trecut prin unele asemănătoare. https://analogiiantologii.com/2022/09/11/kult-recenzie-editura-lebada-neagra/