În doar un an și ceva, curajoasă editură Lebăda Neagră din Iași a reușit ceea ce părea incredibil în plină pandemie (când s-a lansat, anul trecut), date fiind condițiile: să scoată câteva zeci de cărți din cele mai variate domenii, atât ficțiune, cât și non-ficțiune, și să aducă pe piața românească de carte autori la care doar visam la un moment dat. Iar pentru iubitorii genurilor polițist și thriller, excelenta colecție Black Spot vine să completeze de minune, prin oferta bogată și variată, mult mai longevivele colecții Fiction Connection a Editurii Trei, Buzz Books a Editurii Litera, colecțiile Paladin Crime Masters și Paladin Noir Masters ale Editurii Paladin, Suspans (Armada) a Editurii Nemira, Mystery & Thriller de la Tritonic sau, de ce nu, întreaga colecție propusă de Editura Crime Scene Press.

Și deși cele mai tentante dintre volumele apărute în colecția Black Spot mi s-au părut de departe cele două din seria Gereon Rath ale lui Volker Kutscher, care au inspirat deja celebrul serial Babylon Berlin, am decis să o iau totuși mai ușor, cu un volum cu ceva mai puține pagini, dar a cărui descriere mi s-a părut foarte interesantă: Dispăruții lui Dirk Kurbjuweit, un roman-document ce disecă în amănunt unul dintre cele mai celebre cazuri de criminali în serie ai Europei – cel al ucigașului de tineri din Hanovra din anii douăzeci ai secolului trecut.

Romanul este migălos construit, propunând atât o anchetă extrem de minuțioasă cu felurite incursiuni atât în viața de dinainte de aceste evenimente a anchetatorului principal Robert Lahnstein, cât și, pasager, în cea a Măcelarului din Hanovra, de altfel subiectul de la ale cărui fapte atroce pleacă de fapt întreaga poveste: găsirea, urmărirea și prinderea celui care a semănat teroare în rândurile familiilor germane ale căror fii dispăreau fără urmă.

Germania a rămas extrem de zdruncinată după Marele Război, iar cei mai afectați sunt atât cetățenii de rând, care îndură lipsuri crunte de pe urma unui război îndelungat, care a secătuit țara de resurse, cât mai ales foștii soldați lăsați la vatră, care s-au trezit că nu știu încotro s-o apuce, care au rămas fără familii, fără adăposturi, fără servicii, fără un scop în viață.

Un astfel de fost soldat este anchetatorul principal care, deși duce o căruță de demoni în spinare și pare unul dintre cele mai deprimate personaje pe care le-am cunoscut vreodată, pornește cu sârguință în urmărirea individului despre care ajunge să fie convins că e cel care ademenește, sechestrează, violează și apoi tranșează (și le vinde carnea la măcelării) băieți tineri care ori au fugit de-acasă, sătui de lipsuri și abuzuri, ori pur și simplu au avut ghinionul să se nimerească în calea acestuia

Îi avem pe de o parte pe Robert Lahnstein, anchetator sosit la Hanovra pentru a-l prinde pe cel care se pare că a devenit criminal în serie, întrucât poliția de aici pare ori incompetentă, ori răuvoitoare, fost aviator, fost luptător și fost prizonier care, în ochii germanilor de rând, și-a făcut țara de rușine atunci când a căzut prizonier și care, tot în opinia acestora, și-a meritat din plin soarta din lagăr, iar de cealaltă parte îl avem pe antagonistul Fritz Haarmann, al cărui nume mi-ar fi plăcut totuși să nu-l știu încă de când am început cartea (deh, ce să-i faci, curiozitatea nestăpânită a cititorului care mai întâi caută informații despre o carte, inclusiv titlul original, înainte de-a începe lectura), presupusul măcelar care face un bine populației și îi furnizează cele mai gustoase și mai apetisante (bașca, și la cel mai bun preț) fleici de carne din toată Hanovra unde, cum spuneam, lipsurile de toate felurile au ajuns un lucru perfect normal, pe care îl apără atât poliția, ce nu se sfiește absolut deloc să-i pună bețe în roate la orice pas lui Lahnstein, cât și, în mod ciudat, o parte a părinților ai căror copii au dispărut.

E drept că nici Lahnstein nu e chiar ușă de biserică, date fiind ororile pe care le-a îndurat atât în război (cutremurătoarele experiențe, inclusiv un episod de homosexualitate, din timpul lagărului, cât și devastatoarea pierdere a soției și a copilului nu aveau cum să nu rămână fără urmări), cât și după, el părând exact definiția personajului tragic, a detectivului din poveștile polițiste cu detectivi ori bețivi, ori afemeiați, ori drogați, ori dependenți de diverse vicii, ori însumând toate aceste însușiri deloc de dorit din partea unui om al legii (dar care îl transformă într-un personaj uman, cu care cititorul poate empatiza, nicidecum un supraom care le știe și le rezolvă pe toate), astfel încât ancheta înaintează nu anevoios, ci în pași de melc. Iar băieții continuă să dispară. Și măcelăriile prosperă. Pentru ca în farfuriile locuitorilor Hanovrei să ajungă bucăți de carne suculentă, proaspătă.

Parte documentar, parte anchetă făcută nu chiar ca la carte, parte document de epocă ce înfățișează aspecte poate neștiute de un cititor de rând despre Germania din timpul Republicii de la Weimar, Dispăruții lui Kurbjuweit nu reprezintă nici o lectură facilă, nici o poveste ușor digerabilă, nici nu vine cu un personaj pozitiv pe care să-l poți simpatiza din prima. Însă încăpățânarea lui Lahnstein, povestea din spatele poveștii acestuia, modul în care duce la capăt ancheta și mostra de istorie pe care autorul o recreează prin tușe discrete, dar de efect, transformă cartea apărută în vară la Editura Lebăda Neagră într-un volum crime destul de inedit în peisajul autohton.

„Era văduvă, la fel ca multe alte femei, iar bărbatul ei murise în timpul războiului, doar că nu pe front, ci de cancer. Te-ai fi putut întreba de ce oare mai exista și cancerul când războiul și gripa umpleau cimitirele chiar și fără ajutor. Uneori însă, bolile din vremurile normale înhățau oamenii în timpul războiului, ca și când ar fi vrut să spună: încă mai existăm și noi. Ceea ce face frontul, noi facem deja de mult timp. Ceea ce face gripa, noi facem cu simț de răspundere.”