Visul oricărui arheolog sau pasionat de istorie de a viziona trecutul a fost considerat irealizabil, o fantasmă frumoasă cu aplicații multiple care ar fi clarificat anumite momente obscure petrecute în trecut. Totuși, se pare că în istoria recentă a omenirii a existat un călugăr benedictin, Pellegrino Ernetti (1925-1994) un muzicolog desăvârșit, exorcist și un pasionat de știință, absolvent al facultății de fizică și preocupat de experimente științifice, care a reușit să creeze o mașinărie capabilă de a capta imagini din trecut, cu ajutorul a 12 savanți de renume mondial.
          De ce această mașinărie nu a devenit accesibilă omenirii și nu a mai fost folosită, deși se pare că a funcționat, cum s-a realizat procesul de creație și implicațiile unei astfel de realizări, a încercat  autorul Roland Portiche să relateze totul în acest roman inspirat într-o proporție covârșitoare din realitate.
Se pare că ideea acestei mașinării a apărut când în urma audiției unei înregistrări  de muzică gregoriană, Ernetti şi părintele Gemelli, un apropiat al său, au descoperit cu uimire o voce străină. Gemelli era convins că e vocea tatălui său, ceea ce i-a şocat pe cei doi.
          În roman, această înregistrare captată accidental este susținută de planurile unui fizician de excepție, Ettore Majorana, dispărut într-un mod misterios din viața publică în 1938. În roman se pare că fizicianul ar fi continuat să trăiască într-o mănăstire și  ar fi lăsat planurile acestei mașinării de captare a imaginilor din trecut, după moartea sa, bisericii catolice, care prin dispoziția papei Pius al XII -lea a hotărât ca această mașinărie sa devină realitate.
          De ce și-a dorit papa o astfel de realizare? Pentru că o incursiune în trecutul bibliei și o vizionare a vieții lui Iisus, ar fi întărit credința poporului și ar fi însemnat o emulație în rândul credincioșilor spre pioșenie...
          Intențiile bisericii catolice sunt lăudabile, însă nu a realizat ce implicații pot să apară prin folosirea acestei invenții în alte scopuri pe care serviciile secrete ale marilor puteri le-a intuit și și-a dorit să le utilizeze. Prin  posibilitatea de a accesa trecutul, nimeni nu ar mai fi avut intimitate, iar lumea ar fi intrat în haos.
          Isaac Asimov în nuvela sa "The Dead Past" intuiește foarte bine care sunt consecințele existenței unui cronoscop (cronovizor) și explică de ce nimeni nu ar putea vedea cu adevărat ceea ce s-a petrecut în urmă cu mai mult de 125 de ani, din cauza unor paraziți care ar deforma trecutul, astfel că încercarea părintelui Ernetti pare mai degrabă periculoasă pentru întreaga omenire.
          Romanul "Mașina Ernetti" este un amestec de istorie, psihologie și acțiune. Este o carte palpitantă care aduce cititorului o perspectivă interesantă asupra științei și a implicației în domeniul credinței care, în mod firesc, nu se exclud.
          Ce a reușit să vadă părintele Ernetti prin incursiunea sa în viața lui Iisus și ce urmări a avut această acțiune, rămâne să descoperiți citind acest roman fascinant.
          Nu pot încheia această prezentare a cărții fără să vă spun că mereu mi-am dorit să "văd" în trecut. De fiecare dată când am vizitat un edificiu istoric sau o locație cu o mare importanță în trecut, am atins fie pământul, fie zidurile sau pietrele, martore negrăitoare ale evenimentelor, am închis ochii și am încercat să fiu personaj implicat în luptele sau viața oamenilor din trecut. O astfel de invenție aplicabilă în domeniul istoric ar fi o adevărată comoară...