Offline este o carte care ar fi trebuit sa abordeze 2 teme, din pacate prima dintre ele este repede abandonata, a doua fiind tema principala.

Asadar, ideea de detoxifiere digitala este una care ar trebui tratata mult mai serios, este o tema foarte importanta. In aceasta carte este doar premisa de la care se pleaca, caci mai multi angajati ai unei firme, impreuna cu alti cativa “straini”, outsideri, accepta provocarea de a merge intr-o cabana izolata de munte pentru a trai 5 zile complet in … Offline.

Din pacate, ideea de detoxifiere digitala serveste doar ca modalitate prin care autorul sa justifice absenta tehnicii moderne, caci de aici inainte cartea este un thriller autentic (cu accente de horror). Evident ca se inspira atat din Agatha Christie, cat si din diversele povesti horror cu case bantuite, mixul dintre ele fiind extrem de agreabil. Iar vremea de afara, viscolul care se starneste imediat dupa ce acestia au ajuns, este un alt artificiu prin care sa fie justificata izolarea completa a protagonistilor.

Desi cartea Offline este bine scrisa, intr-un ritm alert, cu capitole scurt si intense, am 3 nemultumiri de semnalat:

1. In frunte cu introul, prologul, cartea este plina de spoilere, de indicii care nu-si aveau locul. Sa nu mai spun de urmarirea ostentativa a unui personaj, in mod evident un personaj cheie. Sa mai spun si despre cum acest personaj, din nimic, isi da seama de niste lucruri esentiale? Ca sa rezum, naratorul ar fi trebuit sa fie un mai obiectiv si sa ne lase pe noi sa ne dam seama de posibilii criminali fara sa ne indice la ce personaje sa ne uitam, fara sa ne sugereze care-s cele relevante si care nu.
  2. Cateva personaje sunt in plus, la propriu si la figurat. Trebuiau sa fie multe personaje, dar unele nu conteaza decat ca numar.
  3. Ramane o intrebare fara raspuns la final de tot, una care are legatura cu prologul. Sau poate nu m-am prins eu de raspuns. Oricum, foarte dubios finalul. La thrillere finalul este de obicei clar si precis, toate lucrurile sunt repuse pe fagasul normal. Aici lucrurile raman neclare, incerte. Inclusiv viitorul acelei firme este incert.

Din pacate, in acest caz nu mi-am putut pune problema “ce as fi facut daca…” pentru simplul fapt ca sunt convins ca nu as ajunge niciodata acolo. Adica nu m-as duce intr-un loc unde de la masina pana sus, la cabana, in fapt un ditamai hotel-castel, se mai merg inca 5 ore. Adica nu stiu daca as fi capabil de atata mers pe jos, pe munte. In plus, cu sau fara telefoane, Offline sau online, nu m-as simti deloc bine intr-o astfel de pustietate nici macar daca as fi impreuna cu 10 prieteni. Insa, presupunand prin absurd ca as fi ajuns acolo, as fi stiut de cine sa ma feresc. Poate citesc prea multe thriilere…

Voi trebuie sa cititi Offline si sa va ganditi cum ati reactiona intr-o astfel de situatie. Si, mai ales, daca ati accepta o astfel de excursie. Eu am zis din start ca nu, dar altii-s diferiti. La mine este vorba despre pregatirea fizica, la altii poate ar fi alte motive.

Offline este per total o carte buna, actuala, pe care o veti citi cu placere daca sunteti fani thrillere si horroruri. Eu poate sunt prea pretentios, am ajuns sa gasesc prea multe defecte unor carti bune. O fi si asta un semn de batranete…