„Niciodată să nu spui niciodată!”

Nimic mai adevărat, mai ales că viața ne scoate în cale provocări. Cunosc limba maghiară la nivel de conversație, de pe vremea când eram copil. Am învățat să citesc singură, deoarece prin anii “70, în Oradea, orașul meu natal, prindeam pe televizor canalele ungurești acestea fiind o alternativă preferabilă televiziunii autohtone. Pe atunci la televiziunea maghiară filmele erau subtitrate și dădeau multe filme rusești sau nemțești obligându-mă să citesc pentru a înțelege care era acțiunea filmului. Am citit și romane, dar am făcut-o foarte rar și numai atunci dacă nu găseam cartea în limba română. Oarecum, e de înțeles pentru că în această limbă nu am rapiditate și nici rabdare.

Atunci când am primit această carte în limba maghiară, amuzant este că aceasta s-a întâmplat din greșeală, am stat pe gânduri, dar până la urmă curiozitatea m-a învins, iar acum nu-mi pare rău. Am citit niște povești interesante și bine scrise. Povești de viată și despre viață.

Autoarea a absolvit facultatea de drept. Nu știu dacă s-a inspirat din cazurile văzute prin tribunale, din cele văzute în jur, în familie sau de-a lungul unei vieți. Oricare ar fi explicația surselor de inspirație, autoarea relatează în cuvinte simple, cursive, ca și cum ar povesti unei prietene despre prima dragoste, despre relații de prietenie sau familie, despre continuarea vieții după pierderi, despre relațiile mamă-copii, tată-copii și soți… În unele povești poate te regăsești ca trăiri și sentimente, pe altele poate le-ai remarcat în jurul tău, dar pe toate le citești cu interes și plăcere. Volumul conține 11 povestiri care merită savurate.

„A TEKOZLO FIU”- FIUL RISIPITOR

Povestea care deschide volumul începe din universul copilăriei personajului principal; casa, familia, vecinii, strada și în final băiatul din vecini, Peti, care-i va deveni inițial cel mai bun prieten, apoi puțin mai mult. Doar că viata are alte planuri și până să-și conștientizeze sentimentele lucrurile se schimbă. Băiatul pleacă cu familia în Germania și drumurile lor se despart, fiecare urmând calea lui, uitând și de promisiunile făcute. Și totuși viața are cotiturile ei. Se vor întâlni din nou? Care va fi cursul vieții lor?

„JUDIT ES HANNA”- JUDIT ȘI HANNA

Hanna este iubită și ocrotită de părinții săi, Edit și Geza. Edit studiasese artele, se ocupa de tot felul de proiecte de artă, Geza preluase și din treburile casei. Prin preajmă mai erau bunicii din partea tatălui, bunicul care a iubit-o foarte mult și bunica care era mai rece de felul ei. Pe bunica maternă o știa doar din poză, nu se vorbea prea mult despre ea, i se spusese că a iubit-o enorm, dar a murit tânără de-o boală necruțătoare. Din familie mai făceau parte mătușa Emma, sora bunicii Judit și copiii acesteia. Cu aceștia se vedeau mai rar pentru că locuiau în alt oraș. Hanna era fericită, dar avea senzația că toți îi ascund un secret, lucru care o sâcâia câteodată. La sărbătorirea vârstei de 18 ani, Emma îi înmânează o scrisoare, scrisă pentru ea de bunica ei Judit. Ce adevăruri despre ea și viața ei se afla în aceasta? La ce se va gândi odată cu secretele care i se vor dezvălui prin această scrisoare?

„ELTELTEK AZ EVEK”- AU TRECUT ANII

Louis Aragon spunea într-un roman: „Inima nu are riduri și cine a iubit odată va iubi din nou”. Asta-i spune și Renata, Ilonei prietenei ei. Ilona era văduvă de trei ani și spre deosebire de Renata avea o viață liniștită. Ea își vedea de meserie, locuia cu mama ei, se întâlnea cu prietenele. Renata, în schimb, avea o viață privată mai activă și-i povestea prietenei ei îndemnând-o să nu renunțe la plăcerile vieții. La un moment dat Ilona îl va cunoaște pe un fost prieten al Renatei. Acesta o caută, o vrea în viața lui dar, este foarte realist când îi vorbește despre el, despre felul lui de-a fi, despre cât de imprevizibil poate fi. Este totuși primul bărbat pe care Ilona îl acceptă în viața ei după moartea soțului. Exact când Ilona se gândea la un nou prag în relația lor, el îi propune să plece cu el în Germania, deocamdată ca parteneri. Atunci află Ilona ca el încheiase - după cum credea el - o căsătorie de conveniență cu verișoara prietenului său, pentru a obține mai ușor cetățenia. Ilona, deși ține la el, nu este de acord să plece în necunoscut, să renunțe la mamă, prieteni, meserie așa că se despart. El o mai caută încercând s-o convingă, dar Ilona nu-i poate ierta lipsa de sinceritate și se scufundă în muncă. Peste puțin timp, la întâlnirea de 15 ani de la terminarea liceului, Ilona își reîntâlnește un vechi coleg de clasă, Andor, întors recent în țară. Relația lor va evolua frumos ca între doi oameni care se cunosc de mult. Va mai auzi Ilona ceva despre fostul ei prieten? Va mai lua el legătura cu ea? Cine a avut dreptate și cine a greșit?

Veți afla răspunsuri la aceste întrebări citind cartea Doamnei Jung Ildiko Judit. La fel de frumoase, sensibile și interesante sunt și celelalte povești pe care vă las să le descoperiți.

Cei care citiți în limba maghiară nu trebuie să ratați volumul apărut la editura Lebăda Neagra. Pentru ceilalți sper că editura se va gândi să publice și o variantă în limba română pentru că merită.