Volker Kutscher (n. 26 decembrie 1962) este un romancier german născut în Lindlar, Renania de Nord Westfalia. A studiat limba germană, filosofie și istorie, iar mai târziu, înainte de a-și începe cariera de romancier, a lucrat ca redactor de ziar. În 1996, a publicat primul său thriller, ,,Bullenmord”, urmat de alte două cărți apărute în 1998 și în 2003. Este cunoscut mai ales pentru seria ,,Gereon Rath”, care a constituit sursa de inspirație a serialului de televiziune ,,Babylon Berlin”. ,,Gereon Rath”, la care a început să lucreze în 2000, a avut succes imediat. A fost distins cu Premiul Berlin Krimi Fuchs Crime Writers Prize în 2011 și a vândut peste un milion de exemplare în întreaga lume. Publicată de Kiepenheuer & Witsch, seria este alcătuită în prezent din opt romane, primul fiind ,,Der nasse Fisch” (,,Peștele ud”) (2007), a cărui acțiune se petrece în 1929. În curând, la Editura Lebăda Neagră va apărea ,,Der stumme Tod” (,,Moartea tăcută”), următorul roman al lui Volker Kutscher din seria ,,Gereon Rath”.

„Povestea din seria de romane polițiste de succes internațional are loc în Berlinul anilor ’20-’30, debutând în anul 1929, când comisarul Gereon Rath face cunoștință cu frenezia metropolei. Cocaină, cluburi de noapte ilegale, bătăi motivate politic, pe străzi, o viață trăită la limită. Tânărul și ambițiosul comisar Gereon Rath se alătură Departamentului Moravuri și își bagă nasul într-o anchetă de omucidere fără să-și dea seama că astfel a deschis cutia Pandorei… Romanul a stat la baza serialului de televiziune german ,,Babylon Berlin” în 2016 și a fost publicat ca o serie de piese radio în opt episoade în 2018.” „Prin romanul său polițist, Volker Kutscher reușește să creeze un portret opulent al moravurilor vremii.” (,,Der Spiegel”)

„PEȘTELE UD “ este primul roman din seria Gereon Rath,care a stat la baza scenariului pentru serialul „Babylon Berlin”. Este, de fapt, primul caz al tânărului comisar Gereon Rath. Dintr-o familie de polițiști, tatăl lui era cunoscut și apreciat în Koln, fratele lui mai mare Anno îl urmase în meserie, dar murise pe front, Gereon apucase să între în armată, dar războiul se termină. Revine la Koln și intră în poliție, spre deosebire de al treilea frate, care deoarece nu urmase tradiția familiei fusese alungat de tatăl său și plecase în America. Războiul lăsase în urmă multă distrugere, mulți morți, multă sărăcie și infracționalitate. Într-o astfel de misiune Rath omoară un infractor, este judecat, absolvit, dar trebuie să plece din Koln. Relațiile tatălui său îl fac să ajungă în Berlin la Echipa Moravuri. I-ar fi plăcut să lucreze tot la Omucideri, dar cei de acolo îl privesc reticenți și comisarul Bohm este de-a dreptul plin de resetimente. Probabil că venirea lui la Berlin, la poliție, însemna ocuparea locului altuia pe care-l dorea comisarul. La Moravuri este luat de comisarul șef Bruno Wolter, poreclit „Unchiul”, sub aripa lui ocrotitoare. Oare de ce o face? Cercetează o afacere cu filme pornografice, îi arestează pe protagoniști și este șocat de comportarea dură a lui Bruno cu un suspect speriat. Bruno se comportă dur, îi confiscă pistolul cu care trăsese asupra lui Rath, chiar găsește glonțul, pe care i-l dă comisarului ca amintire, apoi cu amenințări și lingușiri îl transformă pe Krajewski, tânărul speriat în informator. Rath se înțelege bine și cu tânărul polițist detașat la ei, Janicke, au mai multe misiuni împreună, dar cel mai apropiat se simte totuși de Bruno Wolter, care parcă vrea să împartă cu el fiecare realizare. Este găsit în râu un cadavru, pare că a căzut cu mașina și s-a înecat, dar medicul legist constată că a fost torturat, ucis, apoi aruncat cu mașina în râu. La ordinul șefului poliției cazul e considerat prioritar și toată lumea cooptată să ajute. Dar Rath investighează și de unul singur, văzând o posibilitate de a ajunge în departamentul dorit. Locuia în chirie, la recomandarea lui Bruno, la văduva unui coleg de armată a acestuia. Într-o noapte un tip turbulent îl caută pe fostul chiriaș, și după ton și accent Rath își dă seama că sunt implicați și rușii. Este invitat și la o petrecere acasă la Bruno, unde îi cunoaște colegii din armată, toți soldați care credeau în reântregirea Germaniei și victoria armatei germane. Berlinul acelor vremuri era un amestec eclectic de nații, de găști, de mafioți, de criminali, de soldați ruși și nemți. Este ucis tânărul polițist Janicke, și din nou toată lumea cercetează pentru a găsi criminalul. Rath află că toate evenimentele aveau legătură cu aurul contesei Sorokin, scos de tatăl ei din Rusia lui Stalin. Aurul transformat în bani ar fi fost folositor unora pentru război, altora pentru a-l da jos pe Stalin, altora pentru a câstiga supremația. Pe fondul frământărilor pentru putere și bani, mulți polițiști și judecători devin unelte bine plătite pentru o parte sau alta, ceea ce făcea și mai grea prinderea și pedepsirea infractorilor. Se creeau și se trădau alianțe bazate pe bani, lăcomie, politică, idealuri sociale. Totul se petrece pe fondul protestelor și manifestațiilor socialiștilor. La înmormântarea lui Janicke apare în groapă și al doilea mort, cel care locuise în locul lui Rath, omorât în același fel și cam în același timp cu cel din râu. Apoi Rath este urmărit, crede că e un infractor și în timp ce se lupta cu el, pistolul se descarcă. Că să nu fie nevoit să dea explicații Rath aruncă corpul pe un șantier. Când corpul este găsit află că de fapt fusese un coleg de armată a lui Bruno, reușește să schimbe glonțul cu cel pe care Bruno i-l dăduse ca amintire, pentru a nu mărturisi de ce cerceta pe ascuns. Este șocat când află că și asupra lui Janicke se trăsese cu același pistol confiscat în prima lui misiune la moravuri, pistol care rămăsese la comisar și care acum apare în diverse locuri din biroul lui. E clar cineva încearcă să-i însceneze crimele, dar cine? Și la cine ajunsese pistolul după raid ? Rath deslușește, culmea cu ajutorul celui mai important cap al mafioților, ițele poveștii, își dă seama cine sunt vinovații, dar are nevoie de dovezi. Faptul că Janicke lucra pentru Poliția Politică, și misiunea lui îi întăresc bănuielile. Are nevoie de ajutor să dovedească implicarea lui Bruno și îl va obține colaborând cu cei de la Poliția Politică, cu șeful de la Omoruri și cu capul Mafiei.

Dacă vreți să vedeți cum se rezolvă lucrurile citiți cartea. Sunt o grămadă de întrebări la care veți găsi răspuns.

De ce s-a implicat Bruno Wolter?

Din ce grupare făcea parte?

Cu ce se ocupau și ce planuri aveau aceștia?

Cine a omorât victimele și de ce?

Unde era acum aurul?

Cu cine tratează contesa Sorokin?

Sub ce nume și unde se ascunde?

Cum reușește Rath să demonstreze adevărul?

Cum se soluționează povestea?

Trebuie să citiți romanul, eu am punctat doar câteva repere, nu aveam cum să vă devoalez prea multe, ar fi însemnat să vă povestesc tot și povestea se întinde pe aproape 700 de pagini.

Ah…să nu uit … citind veți afla și de ce titlul romanului este „PEȘTELE UD” și ce înseamnă în jargonul polițiștilor. Sunt aproape 700 de pagini de acțiune, dialog, urmăriri, anchete, crime, multă adrenalină, dar și incursiuni în viețile private ale personajelor principale și povești de dragoste.

Mulțumesc editurii Lebădă Neagră pentru ocazia de a citi romanul și sincer abia aștept volumul următor. https://literaturapetocuri.ro/pestele-ud-de-volker-kutscher-editura-lebada-neagra-recenzie.html