„De la Șeherezada la Osama bin Laden. Istoria palpitantă a Orientului Mijlociu” este cea mai nouă carte a autorului Adrian Petru Stepan. Am citit toate cărțile sale și fiecare este unică, abordând un subiect diferit. Însă, dacă toate cele de dinainte sunt din categoria beletristică, aceasta de față este o carte de istorie. Citind-o, mi-am amintit cu drag de anii de școală, nu pentru că ar avea cartea vreo legătură cu istoria pe care am învățat-o noi în școală, ci pentru că am regăsit același stil de povestire plăcut și plin de pasiunea pentru subiect pe care le-au avut învățătoarea și profesorul de istorie, care m-au determinat să iubesc istoria pe parcursul anilor petrecuți pe băncile școlii.

Țin să menționez că încă din primele rânduri am realizat că autorul este pasionat de subiectul ales. Se simte acest lucru în fiecare capitol, pagină și cuvânt. Mi se pare fascinant modul în care autorul povestește istoria Orientului Mijlociu. În plus, prin stilul de scriere abordat, îl face pe cititor să simtă de parcă ar sta la povești cu autorul, acesta din urmă spunându-i istoria Orientului Mijlociu pe înțelesul oricărui cititor.

Presărată cu scurte povești, cartea ne expune istoria Orientului Mijlociu așa cum poate mulți dintre noi nu am avut ocazia să o descoperim. Desigur că toți am auzit de Șeherezada și de Osama bin Laden, dar câți dintre noi chiar am fost curioși să descoperim detalii despre invaziile și războaiele care au avut loc acolo de-a lungul timpului, despre populațiile de acolo, cultura și religiile din Orientul Mijlociu sau despre legătura Europei și chiar a României cu Orientul Mijlociu?

De la Șeherezada la Osama bin Laden – Istoria Orientului Mijlociu povestită într-un mod plăcut

Prin intermediul a treisprezece capitole, intitulate de către autor povești, cartea ne poartă prin toate informațiile relevante pentru istoria Orientului Mijlociu. Avem astfel ocazia să descoperim cum diverse state europene și-au revendicat țări ale Orientului Mijlociu, care sunt ideile religioase izvorâte în spațiul iranian și împrumutate mai apoi de către creștinism, cum se îmbină religia cu politica în Islam, jocurile politice și poziția pe care a avut-o Orientul Mijlociu în Primul Război Mondial, confruntarea dintre Occident și URSS în Orientul Mijlociu, războaiele dintre și din statele Orientului Mijlociu, precum și legătura dintre România și Orientul Mijlociu.

Autorul a reușit să cuprindă istoria vastă a acestui teritoriu fascinant și să o povestească într-un mod care cucerește cititorii. Deși cartea poate prezenta interes pentru orice cititor avid de cunoaștere, este cu siguranță o carte pe placul celor pasionați de istorie, care vor regăsi în ea informații prețioase.

Pentru mine, cartea aceasta chiar a adus informații noi. Cu toate că auzisem de anumite „personaje” și de războaiele din Orientul Mijlociu, nu am avut până acum curiozitatea de a pătrunde mai mult în acest subiect, de a afla contextul în care acestea au ajuns să aibă loc. Am fost uimită chiar să descopăr anumite informații din carte, cum ar fi cele privitoare la religie sau la relația dintre România și Orientul Mijlociu. Așadar, mă bucur că am avut ocazia să citesc această bucată de istorie și vă recomand și vouă să o faceți, pentru a vă îmbogăți cultura generală și a înțelege mai bine contextul actual din Orientul Mijlociu.